fbpx

הבינה המלאכותית -ChatGPT משנה את כללי המשחק איך זה ישפיע על העתיד ועל עולם השיווק הדיגיטלי?

liav azran - ליאב אזרן

העתיד עליו דיברו סרטי המדע הבדיוני לפני עשרות שנים כבר כאן. בינה מלאכותית שיכולה לדבר בצורה אנושית וטבעית ולענות על כל שאלה שיש לנו. ChatGPT היא הבינה המלאכותית שטרפה את הקלפים וסחפה מיליוני משתמשים בשבועות האחרונים. היא הפיתוח הטכנולוגי המשמעותי ביותר של התקופה האחרונה והיא יכולה לשנות ולהשפיע על דרך שבה אנחנו: עובדים, לומדים, משתמשים באינטרנט ואולי אפילו להשפיע על המשרות שלנו ועל הצורך בהן. במאמר נברר מה היא ChatGPT איך היא עובדת? איך אנחנו יכולים להיעזר בה לטובתנו? והאם האנושות בסכנה?
גילוי נאות המאמר נכתב על-ידי בן אנוש.

העתיד עליו דיברו סרטי המדע הבדיוני לפני עשרות שנים כבר כאן. בינה מלאכותית שיכולה לדבר בצורה אנושית וטבעית ולענות על כל שאלה שיש לנו. ChatGPT היא הבינה המלאכותית שטרפה את הקלפים וסחפה מיליוני משתמשים בשבועות האחרונים. היא הפיתוח הטכנולוגי המשמעותי ביותר של התקופה האחרונה והיא יכולה לשנות ולהשפיע על דרך שבה אנחנו: עובדים, לומדים, משתמשים באינטרנט ואולי אפילו להשפיע על המשרות שלנו ועל הצורך בהן. במאמר נברר מה היא ChatGPT איך היא עובדת? איך אנחנו יכולים להיעזר בה לטובתנו? והאם האנושות בסכנה?
גילוי נאות המאמר נכתב על-ידי בן אנוש.

מה זה ChatGPT?

כדי לענות על השאלה הזו ניסינו לשאול את ChatGPT בעצמה וזו התשובה שקיבלנו:

-What is chatgtp?

– I'm sorry, but I'm not familiar with chatgtp. Could you provide more context or explain what you are asking about?

אז אחרי עוד כמה שאלות בהם המשכנו לקבל אותה תשובה התעקשנו עוד קצת וקיבלנו את התשובה הבאה:

– I am Assistant, a large language model trained by OpenAI. I am not a human, but rather a computer program designed to assist users with a variety of tasks and answer questions to the best of my ability. Is there anything else I can help you with?

ה- ChatGPT צ'אט בוט חדש שהושק בסוף שנת 2022 ע"י OpenAI, חברה למחקר ופיתוח של טכנולוגיות AI שאחד מהמייסדים שלה הוא לא אחר מאילון מאסק. ה- ChatGPT הוא פיתוח חדש של טכנולוגית AI שמשתמש
ב-GPT  – Generative Pre Trained – Transformer
זו טכנולוגיה שלומדת ומתאמנת ע"י שימוש בפידבק אנושי.  ChatGPT היא מודל שפתי רב עוצמה שמשתמשת בלמידה כדי ליצור שיחה, תגובת טקסט אנושי במענה לשאלות בהתאם למידע שסופק.

בניגוד לצ'אט בוטים אחרים שמשתמשים בתגובות מתוכנתות מראש ה- ChatGPT מספקת תוכן יותר וירבלי ודינמי כדי לעזור למשתמשים לקבל תשובות עשירות לשאלות.  ChatGPT יוצרת שיחה בפורמט אנושי וממשיכה לתת תשובות בצורת דיאלוג לשאלות המשך.

 

היכולות של ChatGPT

ChatGPT יכולה לענות על שאלות בכל צורת ניסוח. אפשר להמשיך ול"דון" איתה בנושא ולהתעקש לקבל תשובה אחרת או מדויקת יותר, או לבקש פירוט נוסף בנושא.

רק אל תשאלו אותה על משהו שקרה אחרי שנת 2021. נכון לעכשיו הצ'אט לא מחובר לאינטרנט וכל התשובות שהיא נותנת הם על בסיס המידע שהיא כבר למדה ולכן המידע שלה מוגבל עד שנת 2021. כך שבכל הקשור לשאלות אקטואליות ומידע עדכני היא לא תוכל לספק תשובות.

בעקבות כישלונות העבר של הבוט של מייקרוסופט ושל מטא יצרו ל- ChatGPT חסמים אשר אמורים למנוע ממנה לענות בנושאים מעוררי מחלוקת כמו: גזענות, פוליטיקה או עבירות על החוק או נושאים שיכולים להוות סכנה כמו איך לייצר פצצה. (למרות שיש פוסטים רבים ברשת של אנשים שמתהדרים בכך שהצליחו לעקוף את החסמים והמגבלות ולקבל תשובות על איך לייצר בקבוק מולוטוב לדוגמה).

ל- ChatGPT יש יכולות הבנה גבוהות מאוד של השפה, היא למדה הבנה של הכוונה מאחורי המילה ואת כוונת השואל כך שהיא יכולה לייצר תוכן ברמה גבוהה. היא יכולה לכתוב מחזות, תסריטים, שירים, מאמרים ברמה אקדמית לכתוב תרגום לטקסט, להציע רעיונות לפוסטים, כותרות, קופי למודעות ואפילו לספר בדיחות.

ניתן להשתמש ב- ChatGPT גם בעברית אבל כרגע התשובות פחות טובות ונדרש יותר זמן לייצר אותן.

יישום פורץ דרך נוסף של ה-ChatGPT הוא כעוזר קידוד. כל מי שלמד שפת תכנות כמו פייטון או ++C יודע שמציאת הדרך האלגנטית ביותר לקודד יישום יכולה להיות מסובכת. לא משנה אם זה גרף פשוט המבוסס על ניתוח נתונים או תוכנית שלמה. ChatGPT יכולה לעזור למצוא את הדרך הטובה ביותר לכתוב קוד או לזהות את מקור השגיאות בקוד קיים. למעשה מתכנתים מקצועיים שבדקו את ChatGPT אומרים, שבנוגע לאיתור באגים בקוד שלהם היא אלופה. כמו כן מתכנתים דיווחו שהצליחו בניסיון אחד ליצור תוסף וורדפרס שלם.

כרגע OpenAI שיחררו את ChatGPT בגירסת בטא חופשית לשימוש. בשלב זה ה- ChatGPT ממשיכה להתפתח וללמוד ע"י המשתמשים, כך שלמעשה אנחנו מאמנים אותה. בהמשך מתוכננת לצאת גירסה מתקדמת יותר ובתשלום.

chatGPT כניסה

 

שינוי הרגלי החיפוש בגוגל?

כל פיצ'ר חיפוש חדש יכול לשנות את ההתנהגות הגולשים. כמשווקים, הבנה של התנהגות הגולשים "להיות במקום בו כולם מחפשים" חשובה כמובן לפעולות הקידום שלנו, ייתכן ואנחנו עומדים לקראת שינויי בדפוסי ההתנהגות של הגולש, אך מוקדם מידי לדעת.

נקודה נוספת שעשויה לשנות את התנהגות הגולשים היא שיתוף הפעולה של מיקרוספוט ו- OpenAI מיקרוספט עומדת להוסיף את ChatGPT למנוע החיפוש בינג, ככול הנראה כבר בחודשים הקרובים, מה שעשוי לשנות את מעמדה של מיקרוספוט כמנוע חיפוש ולשפר את ביצועיה, שעד עכשיו לא הצליחה להתחרות בגוגל. האם נראה בעקבות כך מעבר של גולשים לחיפוש בבינג?

כבר היו מספר דיווחים על כך שבגוגל נכנסו לפניקה או על הפעלת קוד אדום בגוגל. לא צריך למהר ולדאוג לגוגל, לגוגל יש טכנולוגיות AI מתקדמות משלה וייתכן שהן אף מתוחכמות וטובות יותר מChatGPT-. כבר עכשיו גוגל עושה שימושים נרחבים בטכנולוגיות AI ומודלים שפתיים כדי להבין את כוונת הגולש ודירוג של התוכן באתרים. כמו גם שימוש ב-AI כדי להילחם בתוכן ספאמי ולזהות תוכן שיוצר ע"י AI באתרים.

 

כמשווקים דיגיטליים איך נוכל להשתמש ב- ChatGPT לטובתנו

במאמר על ChatGPT מה יותר נכון מאשר לשאול את ChatGPT כיצד תוכל לסייע לאנשי שיווק? היא הציעה כמה יתרונות שהיא יכולה לספק:

  1. יצירת תוכן – ChatGPT יכולה לכתוב תוכן ברמה גבוהה אם מספקים לה מידע מתאים כהנחיות ליצירת התוכן. ChatGPT יכולה להציע רעיונות לכתיבת פוסטים לרשתות חברתיות, קופי למודעות, מיילים לאימייל מרקטינג, מאמרים לאתר, תגיות מטא, כותרות ועוד.
  2. מחקר מילים – ChatGPT מציעה את עזרתה במציאת מילות מפתח רלוונטיות עבור קידום PPC ו-SEO
  3. מחקר שוק ומתחרים – ChatGPT יכולה לנתח נתונים של טקסט כמו ביקורות או פוסטים ברשתות חברתיות כדי להבין האם הם מביאים תחושה או רגשות חיוביים שלילים או נטרליים. בנוסף היא יכולה לנתח כמויות גדולות של מידע כך ChatGPT מציעה לעזור למשווקים להבין איך לקוחות מרגישים לגבי מוצר או לנתח סקר שוק.
  4. פילוח קהלים – ChatGPT יכולה לנתח נתוני לקוחות וזיהוי נתונים דמוגרפיים, תחומי עניין והתנהגויות שתואמות למוצר מסויים בנוסף ChatGPT יכולה לסייע ביצירת מסרים מותאמים אישית עבור פלחים ספציפיים.
  5. תרגום – ChatGPT יכולה לתרגם טקסט לשפות רבות מה שיכול לסייע להכין חומרי שיווק בשפות שונות או להבין לקוחות מארצות שונות.
  6. סיכומים – ChatGPT יכולה לסכם קטעי טקסט ארוכים כמו מאמרים או דוחות לסיכום קצר וממוקד. בכך היא מציעה לעזור למשווקים לחסוך זמן ולהבין במהירות את הנקודות המרכזיות בטקסט.
  7. מציאת שם – ChatGPT יכולה לעזור במציאת שמות כמו שמות לבלוג חדש, או איך לקרוא לקבוצת פייסבוק חדשה בנושא פרסום ושיווק או איך לקרוא ללהקה החדשה שלכם.
  8. הנחיות לביצוע משימות טכניות – בתור משווקים דיגטליים אנחנו לא אחת נדרשים לעבוד על מערכות חדשות ושונות הדורשות ידע טכני לביצוען. ChatGPT יכולה בקלות לעזור במתן ההנחיות לביצוע פעולות שאנחנו לא מכירים או שכחנו כיצד לבצע. ChatGPT יכולה גם לעזור במציאת הנוסחה הנכונה לפעולה שנרצה לבצע באקסל (בטח קרה לכם יותר מפעם אחת שניסתם למצוא דרך לבצע פעולה ולא מצאתם את הנוסחה).

בהמשך השיחה עם ChatGPT שאלנו אותה כיצד היא יכולה לסייע בניהול קמפיינים של PPC והתשובה לא איחרה לבוא. ChatGPT ענתה בביטחון שהיא:

  1. יכולה לייצר מודעות אפקטיביות עם ביצועים גבוהים שמבטאים ביעילות את ערך המוצר ומשיגים קליקים והמרות.
  2. מחקר מילות מפתח – ניתוח נתונים וכמויות גדולת של טקסט במדיה וברשתות החברתיות כדי לזהות מילות מפתח רלוונטיות בעלות ביצועים גבוהים.
  3. אופטימיזציה של דפי נחיתה – ניתוח נתוני התנהגות של משתמשים, מתן הצעות לשיפור חווית המשתמש והגדלת ההמרות.
  4. בדיקת A/B – לסייע בבדיקות וניתוח תוצאות של בדיקות A/B בקופי ודפי נחיתה כדי לקבוע את קופי המודעות, דפי הנחיתה ואסטרטגיות הפילוח היעילות ביותר.
  5. ניטור קמפיינים – לסייע בניטור וניתוח נתוני ביצועי קמפיינים ומתן הצעות לשיפור.
  6. אוטומציה – לסייע באוטומציה של פעולות שוטפות בקמפיינים כגון: מיטוב הצעות מחיר, תזמון מודעות, הקצעת תקציב על סמך נתוני ביצועים.

 

ומה אנחנו חושבים על זה?

כתיבת תוכן

לא היינו כותבים מאמר שלם רק עם ChatGPT אבל בהחלט היא יכולה לסייע ברעיונות או כנקודות התחלה ובניית שלד של המאמר או לסייע במחקר מקדים לכתיבה. יש משהו בכתיבה האנושית שמתמצת חוויה אישית, ניסיון, תובנות שאין באפשרות של AI לספק מכיוון שהיא לא חוותה את הדברים כך שאין תחליף לכתיבה אנושית. כדאי גם לשים לב לעובדה שאפילו ChatGPT מודה בזה בעצמה: התוכן שהיא יוצרת הוא כתוצאה ממליארדי טקסטים שהיא למדה וקיימים ברחבי הרשת. התוכן שהיא יוצרת לא יהיה 100% מקורי ותמיד צריך לבדוק אותו. בנוסף לכך כדאי לבדוק את התוכן האם הוא מדויק האם הוא כתוב בצורה הנכונה. וכמובן שיצירת התוכן בעברית עוד רחוקה משלמות. בנוסף לכך בעיקר לגבי תוכן לקידום SEO ידוע שגוגל נלחמת בחוזקה בשנים האחרונות בטקסט המיוצר ע"י AI והיא שיפרה את יכולות הזיהוי של תוכן כזה, ולא כדאי להסתכן בענישה של גוגל ולסכן את מאמצי קידום האתרים שלנו.

מחקר מילים

כפי שכבר ציינו בכל הקשור בעברית יש עדיין מגבלות רבות ולא היינו סומכים עליה כרגע בביצוע מחקר מילים. בנוסף לכך כאמור המידע שלה לא עדכני וידוע ויש תחומים בהם מילות מפתח משתנות בצורה מהירה ודינמית.

כתיבת קופי למודעות

ChatGPT יכולה בקלות לתת רעיונות והצעות לכותרות שונות למודעות ואפילו תיאורים אם נותנים לה את ההנחיות הנכונות. ההצעות שלה בהחלט יכולות לסייע בכתיבה וברעיונות חדשים ומעניינים למודעות ופוסטים שיווקים שונים. אך לא היינו משאירים בידיה כתיבת מודעה או פוסט שלם.

תרגום

ChatGPT בהחלט יכולה לתרגם לשפות רבות, אך היכולת שלה בכל שפה משתנה בהתאם לכמות המידע שהיא הייתה חשופה לו באותה השפה ועד כמה התאמנה בשפה זו. בנוסף לכך בתרגום תמיד דרוש ידע נוסף מעבר לשפה וכן לא תמיד היא תייצר תרגום מדויק ללא טעויות.

בהמשך כששאלנו אותה איך תוכל לעשות את כל זה אם אינה מחוברת לחשבון המודעות?
תמצית התשובה של ChatGPT הייתה שהיא מסוגלת לנתח את הנתונים ולהציע הצעות ייעול ולצורך יישום הפעולות נדרש חיבור API לחשבון.

ככול ששאלתי אותה יותר היא המשיכה לתת עוד ועוד רעיונות לפעולת שהיא יכולה לבצע ואולי יותר טוב מבני אדם. בכל הקשור בניתוח נתונים זיהוי מגמות של קהלים גדולים ייתכן ויש לה יכולות בלתי מוגבלות.

היא למעשה בתשובותיה מציעה להחליף אותנו בצורה מסוימת.

אין לנו דרך להעריך כיצד באמת היא יכולה לפעול.

ניסיון שלנו עם מערכות אוטומציה ו-API אחרות, שכבר קיימות בחשבונות מודעות, מראה על ביצועים גרועים ביותר עד כדי הרס של קמפיינים שפעלו היטב לפני החיבור לאוטומציה ולחוכמת ה-AI.

 

המגבלות של ChatGPT

כפי שציינו קודם יש ל- ChatGPT כמה מגבלות ברורות שצריך להיות מודעים להן כאשר נרצה להסתמך על התוכן או המידע שנקבל.

  1. מגבלה שהיא בהחלט יתרון – מגבלות וחסמים שמונעים מ-ChatGPT לענות ולתת תוכן בנושאים מסוימים כמו נושאים מעוררי מחלוקת, מסוכנים, לא חוקיים, גסים וכו'
  2. איכות התשובות תלויה באיכות ההנחיות שניתנו – התשובות ש-ChatGPT יוצרת מבוססות על ההנחיות והמידע שניתנות לה בשלב האינפוט ולכן צריך לתת מידע מדויק כדי לקבל תשובה מדויקת. לעיתים טעות שנשים באינפוט תגרור תשובה שמבוססת על טעות וכך נקבל תשובה שאינה נכונה או לא מדויקת.
  3. התשובות של ChatGPT לא תמיד נכונות – לפעמים ChatGPT נותנת תשובות שמרגישות נכונות, אבל אינן נכונות עובדתית, יחד עם זאת ChatGPT יכולה להודות בטעות או לא לתת תשובה, אלא הודעה, שאינה יודעת או מבינה את הכוונה.
  4. המידע שלה אינו עדכני ומסתיים בשנת 2021.

 

מה צופן העתיד למקצועות השיווק הדיגיטלי?

בשבועות האחרונים מתקיימים דיונים רבים האם ChatGPT עשוייה להחליף אותנו.

חלק גדול מיכולת ההסתגלות האנושית היא היכולת שלנו לייצר כלים ש"יעשו יותר עם פחות" שזו הגדרה טובה לטכנולוגיה.

ChatGPT היא טכנולוגיה מרשימה מאוד ביכולת שלה לייצר לשאלות פרשנות כמעט אנושית, היא מדגימה יכולות הבנה דמויית אדם ומספקת תשובות שנראות שיוצרו ע"י מומחה, לכל שאלה שנשאל. אפילו תשובה: "אני לא מוסמכת לענות על שאלה זו" נראית כמו תשובה בעלת יכולת ענווה אנושית מאוד.

היכולות המרשימות של ChatGPT לדעת ולהבין מגוון עצום ובלתי נתפס של נושאים ושאלות ולתת תשובות רלוונטיות ולרוב מדויקות בעידן שבו נראה שכבר אי אפשר לכמת או להבין את סך כל הידע   של האנושות. מציב אותה במעמד ללא תחרות. כי אין בן אנוש שמסוגל לכך (אפילו לא הצ'ייסר).

הפסיכולוג תומס צ'מורו-פרמוזיק טוען בספרו:

 I, Human: AI, Automation, and the Quest to Reclaim What Makes Us Unique

ש-AI היא הטכנולוגיה הבולטת של דורנו כיוון שהיא אפשרה, בפעם הראשונה, להפוך משימות אינטלקטואליות (מורכבות קוגנטיבית) למשימות אוטומטיות.

לכן השאלה החשובה היא מה זה אומר על עתיד המומחיות האנושית. האם יש עתיד למומחיות אנושית בעידן שבו המכונות כל יכולות? איך נשמר את הערך והרלוונטיות של המומחיות והידע המקצועי שלנו?

הפסיכולוג תומס צ'מורו-פרמוזיק קובע, שהטכנולוגיות שמיועדות להפוך את חיינו לפרודוקטיביים יותר ויעילים יותר בדרך כלל מעוררות את העצלות האנושית. כדוגמת השינויים שהתרחשו כתוצאה מטכנולוגיות כמו מזון מהיר, מעליות ומכוניות.

 

הסכנה הקיימת בטכנולוגיות אלה היא ברורה ככול שנרגיל את עצמנו להסתמך על הידע והיצירתיות של הבינה המלאכותית כך תרד המוטיבציה שלנו לחשוב. חובבי הטכנולוגיה יטענו שכאשר טכנולוגיה מטפלת במטלות היומיומית היא מאפשרת לנו, בני האדם, לפנות את הזמן ולהתעסק בדברים יצירתיים ואינטלקטואלים יותר. זה היה נכון לגבי טכנולוגיות כמו המכונת כביסה, אבל זה פחות נכון לגבי טכנולוגית ה-AI שמפנה לנו את הזמן דווקא מהפעולות של היצירתיות והחשיבה המקורית והופכת אותנו לאוטומטיים.

ככול שנסתמך יותר על בינה מלאכותית כדי לדלג על תהליכי היצירה נסתכן באיבוד הדברים שבזכותם האנושות מתקדמת כמו: דמיון, למידה, התפתחות והשראה. הסתמכות על AI משמעותה הסוף לרעיונות חדשים. בינה מלאכותית אינטליגנטית ככל שתהיה לא יכולה להיות אמפתית ויצירתית היא לא יודעת להמציא דברים חדשים היא יודעת לחקות, שהרי יצירה מקורה בניסיון חיים, קושי והתגברות על מכשולים מה שאין למכונה וגם לא יהיה. כשנוריד מעצמנו את הקושי הזה לא נהפוך להיות יותר טובים אלא להפך. ככול שנסתמך יותר על AI שתייצר עבורנו נצמצם את היכולות שלנו. למידה, סקרנות ויצירה הן כמו שריר הדורש אימון, אם לא נאמן אותו באופן קבוע הוא עשויי להתנוון.

 

לא בהכרח ש-ChatGPT צריכה להחליף אותנו, אם נשכיל להשתמש בה בחוכמה. אם היא תחליף אותנו זה כבר תלוי רק בנו, כל זמן שנתייחס ל-AI כעוד כלי בארגז הכלים שיעזור לנו בעבודה ולא ככלי שיעשה עבורנו את העבודה, היא יכולה לסייע לנו ולעשות אותנו יותר טובים.

אגדה אורבנית מספרת שאם צפרדע תוכנס לתוך כלי עם מים רותחים היא מיד תקפוץ החוצה ותימלט, אבל אם היא תוכנס למים קרירים שנחמם אותם באופן הדרגתי היא לא תבחין בסכנה היא תתרגל לעלייה האיטית בטמפרטורה ולא תנסה להימלט.
אולי אנחנו נמצאים במצב דומה, אנחנו מתלהבים מה-AI חושבים שהיא תפתור את כל הבעיות שלנו ותעשה לנו חיים קלים יותר, ולא נשים לב שאנחנו הופכים למכונה אוטומטית ועם חלוף הזמן לא נבחין בסכנה שאנחנו נהיה תלויים במכונה ולא היא בנו.

אהבת = שיתפת

הצטרפת כבר לקהילה שלנו בפייסבוק?

ב-2017 הקמתי את הקהילה PPC EXPERTS
בעקבות רצון אישי שלי להקים את הקבוצה הראשונה בישראל העוסקת בלבד בעולמות ה-PPC  ושנותנת מענה ותמיכה מלאה לכל חברי הקהילה.

הקבוצה עוסקת באופן ממוקד בכל מה שקשור לפרסום ממומן – חידושים, שינויים, אופטימיזציות מתקדמות, דאטה אנלסיס, כלים לפרסום, הצעות עבודה איכותיות, טיפים למחפשי עבודה בתחום ועוד מגוון נושאים אחרים תוך שמירה על איכות הפוסטים המתפרסמים בקבוצה והצעות העבודה אשר מתפרסמות מעת לעת.

אם לא הצטרפת עדיין לקבוצה המובילה בישראל לניהול קמפיינים ו-PPC אז הגיע הזמן(:

כפתור הצטרפות לקבוצת בת של PPC EXPERTS עם כל ההצעות עבודה בתחום: