fbpx

מנהלי PPC להתפקד! עוברים לגוגל אנליטיקס 4 (GA4) כל מה צריך לדעת

liav azran - ליאב אזרן

גוגל מעבירה באופן סופי החל מיולי 2023 את השימוש מגוגל אנליטיקס יוניברסל (UA) לגוגל אנליטיקס 4 (GA4) ולמרות שטכנית אנליטיקס היא לא פלטפורמה ייעודית ל PPC רבים מאיתנו משתמשים בה באופן שוטף. שינוי הוא לא תמיד קל אבל לא בהכרח רע. הפלטפורמה החדשה בהחלט יכולה לשפר ולהעצים את יכולות הניתוח והמדידה עבורנו כמשווקים. אז כמו תמיד כדאי להקדים ולעבור לאנליטיקס 4 כל עוד יש גישה לנתוני אנליטיקס יוניברסל ובכדי שתהיה לנו האפשרות להמשיך להשוואת נתוני שנה לשנה לאחר שלא תהיה לנו יותר גישה לנתוני היוניברסל. אז ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת על המעבר לגוגל אנליטיקס 4 ולמה לצפות במעבר.

גוגל מעבירה באופן סופי החל מיולי 2023 את השימוש מגוגל אנליטיקס יוניברסל (UA) לגוגל אנליטיקס 4 (GA4) ולמרות שטכנית אנליטיקס היא לא פלטפורמה ייעודית ל PPC רבים מאיתנו משתמשים בה באופן שוטף. שינוי הוא לא תמיד קל אבל לא בהכרח רע. הפלטפורמה החדשה בהחלט יכולה לשפר ולהעצים את יכולות הניתוח והמדידה עבורנו כמשווקים. אז כמו תמיד כדאי להקדים ולעבור לאנליטיקס 4 כל עוד יש גישה לנתוני אנליטיקס יוניברסל ובכדי שתהיה לנו האפשרות להמשיך להשוואת נתוני שנה לשנה לאחר שלא תהיה לנו יותר גישה לנתוני היוניברסל. אז ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת על המעבר לגוגל אנליטיקס 4 ולמה לצפות במעבר.

מה זה גוגל אנליטיקס 4? (Google Analytics 4)

גוגל אנליטיקס 4 (Google Analytics 4) – הגרסה האחרונה והחדישה ביותר לכלי הניתוח והמדידה של גוגל המוכר בשם גוגל אנליטיקס או גוגל אנליטיקס יוניברסל (Universal Analytics).

לא מדובר הפעם בעוד שדרוג או שינוי ממשק אלא מדובר בכלי חדש לגמרי. ל-GA4 יש אפילו נכס משלו מופרד לחלוטין מהנכס של אנליטיקס יוניברסל.

בשונה מגוגל אנליטקס יוניברסל המבוסס על סשן (Sessions) אנליטיקס 4 מבוסס על אירועים-איוונטים (event) בעזרתם נאסף מידע אודות התנהגות גולשים, משפכי מכירה, ומידע מדיוק יותר על האתר ובמידה ויש גם על אפליקציות המשויכות לו. ל-GA4 יש תובנות מובנות מראש, כדי לעזור למשתמש לשים לב לשינויים ותבניות התנהגותיות ועונתיות, שיכולות להיות בעלות ערך רב לחנויות איקומרס ולמשווקים שלהם.

 

אנליטיקס 4 ואנליטיקס יוניברסל הדומה והשונה

יש הבדלים מהותיים רבים בין אנליטיקס 4 ליוניברסל והסיבה לכך בין היתר כיוון שמדובר כרגע כמעט בשתי פלטפורמות שונות.

חלק מהמידע נשאר דומה. בדומה לאנליטיקס יוניברסל גם באנליטיקס 4 נקבל מידע בסיסי על פעילות מבקרים באתר הכוללת את הנתונים הבאים:

  • מספר המשתמשים הגולשים באתר (חוזרים וחדשים) בטווח זמן מסוים.
  • מידע דמוגרפי על הגולשים באתר כמו מין, גיל, מיקום ותחומי עניין כלליים.
  • מידע על מקורות התנועה לאתר.
  • מידע על רווחים (למרות שנמדד בצורה שונה).

בעוד חלק מהמידע הבסיסי הזה דומה, הפירוט של המידע שונה כמעט לחלוטין כמו: כיצד גוגל עוקבת אחר רווחים והמידע שאנחנו מקבלים לגבי מקורות התנועה לאתר ופעילות באתר. נעבור על חלק מהשינויים הללו.

 

השינויים העיקריים באנליטיקס 4

  • באנליטיקס 4 נעשה שימוש בלמידה משופרת (Enhanced Learning) כדי להשלים פערי מידע – אנליטיקס יוניברסל נותן לנו את המידע כפי שהמערכת מנטרת. לעתים נותרנו עם פערי מדידה וחוסרים במידע. ל-GA4 יש יכולות חיזוי אנליטיות משוכללות ויכולות למידה משופרת בכדי להשלים את המידע החסר. בנוסף המערכת מציעה תובנות לביצועים באתר ובאפליקציה, שיכולות להיות שימושיות מאוד ואפשריות לביצוע.

  • אנליטיקס 4 אינו מסתמך על נתוניcookie (עוגיות) כמו יוניברסל כדי למדוד המרות –  ביוניברסל נעשה שימוש במידע המבוסס על קובצי קוקי כדי לעקוב אחר המרות במודל המבוסס על ביקורים -sessions  וצפיות בדף – pageviews ובכדי לעקוב אחר פעולות ייחודיות יש צורך בהגדרה ידנית.

  • שינוי מהותי באנליטיקס 4 הוא מדידת המרות – מעבר מהגדרת המרות לאירועים (event)
    GA4 מתעד באופן אוטומטי היטים (hit) שונים כאיוונט. ואין צורך לבצע הגדרה ידנית עבור פעולות רבות כמו גלילה, הורדת קובץ ועוד. אפשר ליצור איוונטים מותאמים כדי להבין בצורה טובה יותר התנהגות גולשים. בגוגל אנליטיקס 4 ה-events מחליפים למעשה את ה- hits, כך שבמידה ויש event מסוים ששלחנו לדף כלשהו, נוכל להפוך אותו להמרה במעקב, במידה ונרצה בכך. ב-GA4 צפייה בדף (page views) או רכישות (transactions) הם לא רק hit כמו ביוניברסל הם איוונט אינדיבידואלי. ייתכן וזהו השינוי המשמעותי ביותר ב-GA4 כיוון שזהו שינוי בסיסי במידע. אין קטגוריות פעולה או תגיות לאיוונטים, כמו ביוניברסל. ב-GA4 ניתן לקבל מידע מפורט יותר על המסע עד להמרה.

  • שינוי של User Ids – התכונה של מזהה משתמש באנליטיקס 4 וביוניברסל משמשות למטרה זהה: ליצור "מרחב זהות" של המשתמשים באתר בכדי לנתח את המידע. ההבדל ב-GA4 הוא היכולת לתצוגה חוצה פלטפורמות (cross-platform) וחוצה מכשירים (cross-device). לקבלת מידע מדיוק יותר על האופן בו המשתמשים יוצרים אינטראקציה עם האתר או האפליקציה כאשר המדידה משולבת פלטפורמות ניתן לראות לדוגמה את הדרך שהמשתמשים עושים במעבר בין האפליקציה ונניח השלמת הרכישה באתר דרך המחשב. אנליטיקס 4 נותן לנו מידע מדויק יותר על חווית הגולשים ומאפשר לנו לנתח ולהבין בצורה מדויקת יותר התנהגות גולשים גם במעבר בין פלטפורמות ומכשירים. המידע שנוכל לקבל בצורה כזו ב-GA4 נותן לנו מבט הרבה יותר מקיף על המסע לקוח שעובר הגולש באתר.

  • באנליטיקס 4 המידע על מקורות התנועה לאתר פחות ספציפי – בעוד שביוניברסל ניתן לקבל מידע על מקור התנועה לאתר שלנו כולל אתר ספציפי שהפנה את התנועה והכתובת URL שהוקלקה. נכון לעכשיו ב-GA4 המידע פחות ספציפי ניתן לראות קטגוריות של מקורות התנועה כמו חיפוש אורגני, מודעות דיספליי, חיפוש ממומן, ועוד.

  • חישוב שונה של Sessions – בניגוד לחישוב סשן ביוניברסל כ-30 דקות מהפעולה האחרונה באנליטיקס 4 סשן מסתיים לאחר 30 דקות ללא פעילות בצד הגולש. כיוון שאנליטיקס 4 מזהה אם גולש פעיל אפילו ע"י תנועת עכבר קטנה ונשלחים איוונטים אוטומטיים שנועדו ללמד על כך, שהגולש עדיין פעיל והסשן פתוח. כמו כן בניגוד ליוניברסל שבו באופן אוטומטי סשן מסתיים בחצות ונספר כסשן חדש גם עבור אותו גולש. ב-GA4 אם גולש עדיין פעיל סשן ימשיך גם לאחר חצות ולא יסתיים אוטומטית.

  • Engagement rate מדד חדש ב-GA4 במקום המדד המוכר לנו אחוז נטישה – Bounce rateביוניבסל. מדד Bounce rate הוא מצב שגולש ביצע רק hit אחד במהלך הסשן אם גולש צפה ב-2 עמודים לדוגמה הסשן לא יספר כ-Bounce. ב-GA4 כרגע אין מדד Bounce rate במקומו יש מדד חדש Engagement rate שבודק האם הגולשים: 1. צפו ב-2 עמודים ומעלה. 2. ביצעו אירוע של המרה כלשהיא. 3. סשן נמשך יותר מ-10 שניות. בניגוד לבאונס רייט שבד"כ שאפנו שיהיה כמה שיותר נמוך במדד זה נשאף שיהיה כמה שיותר גבוה.

 

איך להתקין גוגל אנליטיקס 4

כדי לעבור לגוגל אנליטיקס 4 צריך ליצור נכס חדש בחשבון האנליטיקס. אם עדיין לא הופעל נכס של גוגל אנליטיקס 4 נראה את הודעת הבאנר הכחולה שמודיעה לנו על המעבר לגוגל אנליטיקס 4 נלחץ על הכפתור : “Let’s go”

עוברים לאנליטיקס 4

 

נעבור למסך חדש להתקנת נכס חדש באמצעות אשף ההתקנה של גוגל
ונלחץ על הכפתור נתחיל

 

התחלת התקנת גוגל אנליטיקס 4

 

נקבל הודעת פופ אפ לגבי האפשרות להעתקת הגדרות בסיסיות מאנליטיקס יוניברסל. ניתן לבחור באפשרות enable data אך שימו לב לאזהרה שלא ניתן לבצע העברה של הגדרות של תגים מותאמים.

 

 

נכס GA4 חדש

 

נלחץ על הכפתור צור נכס

וכרגע יצרנו נכס נוסף בחשבון האנליטיקס כך שבנתיים ניתן לעבור בין הנכס של GA4 ל-UA.

 

יצירת נכס אנליטיקס 4 חדש

 

כמובן שיש להוסיף את תג המעקב החדש של אנליטיקס 4 לאתר ניתן לעשות זאת בשיטות שונות כמו: הוספת תג המעקב לקוד האתר, ניתן להוסיף את התג באמצעות אפליקציות לאתר וורדפרס או כמובן באמצעות GTM – גוגל תג מנג'ר.

 

הגדרות חשובות באנליטיקס 4

את הגדרות הנכס נמצא בכפתור גלגל השיניים הנמצא בתחתית התפריט, כך נפתח את לשונית ה-admin ובה נמצא את אפשרויות ההגדרות השונות של הנכס

הגדרות חשבון אנליטיקס 4

בהגדרת הנכס כדאי לשים לב להגדרות הבאות:

  1. הגדרות ייחוס – Attribution settings

ניתן לבחור את מודל הייחוס עבור מדידת ההמרות. ניתן גם לבחור את פרק הזמן למדידת המרה מסוג רכישה ועבור שאר ההמרות.

הגדרות ייחוס GA4


2. חיבור חשבון גוגל אדס
מומלץ לחבר את חשבון האנליטיקס לחשבון מודעות גוגל אדס לקבלת מידע מורחב יותר.
כדי לחבר בין החשבונות נגיע לכפתור חיבור חשבון גוגל אדס בתפריט האדמין

חיבור גוגל אדס

 

נלחץ על כפתור חבר- “Link”, באופן אוטומטי יוצגו החשבונות הקיימים לפי הג'ימייל של החשבון. נבחר את החשבון הרצוי ונלחץ המשך.

 

חיבור אנליטיקס לחשבון מודעות

 

נבחר אם להפעיל את האפשרויות
personalized advertising  או auto-tagging ונלחץ על הכפתור הבא

 

אפשרויות חיבור חשבון אדס

 

3. Enhanced Measurement
ובמידה ויש לנו ניתן להוסיף מקור נתונים נוסף (כמו אפליקציה שמשוייכת לאתר שלנו)
נעשה זאת ע"י לחיצה על Data Streams בתפריט האדמין ונלחץ על כפתור add stream

 

Enhanced Measurement

 

חשוב לוודא שהגדרות Enhanced Measurement מופעלות. נעשה זאת ע"י לחיצה במסך זה על Web לחיצה על הנכס תפתח לנו מסך חדש בו נוכל לוודא שההגדרות נמצאות במצב מופעל. לחיצה על גלגל השיניים יפתח את האיוונטים השונים שניתן למדוד וקיימים כבר בצורה אוטומטית במערכת.

 

הגדרות Enhanced Measurement מופעלות
הגדרות Enhanced Measurement מופעלות

 

4. הגדרת המרות 

כפי שציינו המרות הם למעשה איוונטים. יש לנו אפשרות לסמן איוונט מסוים כהמרות
לשם כך נכנס בתפריט האדמין (גלגל השיניים) לתפריט האיוונטים

 

הגדרת המרות באנליטיקס 4

 

יפתח לנו מסך ה-events
נוכל לסמן איוונט כהמרה על-ידי שינוי הכפתור ממצב כבוי למופעל.

 

הגדרת event כהמרה

 

בנוסף ניתן לייבא הגדרת המרות מהנכס של גוגל יוניברסל כדי להמשיך את המעקב אחרי המרות מותאמות ניתן לעשות זאת על-ידי מעבר לאשף ההתקנה בתפריט האדמין.

 

יבוא המרות מאנליטיקס יוניברסל לאנליטיקס 4

 

תחת הגדרות הנכס. נלחץ על החץ בהגדרת המרות ונלחץ על ייבא מגוגל אנליטיקס 4.
במסך שיפתח נוכל לבחור את ההמרות אותן נרצה לייבא מחשבון היוניברסל.

 

התאמת מעקב המרות בחשבון גוגל אדס

לאחר שהקמנו נכס של אנליטיקס 4 וסיימנו להגדיר אותו נוכל לייבא המרות לחשבון גוגל אדס. יש כמובן להסיר את ההמרות (אם קיימות) מאנליטיקס יוניברסל כדי למנוע כפילויות.
כדי לייבא המרות מ-GA4 ניכנס לחשבון הגוגל אדס שלנו. נלחץ על כלים והגדרות
( tools & settings) > המרות > הוסף המרה חדשה ונלחץ על כפתור ייבא. נוכל לבחור את ההמרות שנרצה לייבא.

מעקב המרות בגוגל אדס

 

לסיכום

שינויים הם לא בהכרח קלים אבל לעתים הכרחיים במקרה זה גוגל אומנם מחייבת אותנו אבל ייתכן ו-GA4 צופן בשורה חדשה לעולם הנתונים והדאטה, שיכול לאפשר למשווקים דיגיטליים ובעלי אתרים לקבל מידע מקיף וחדש.
מאחר והחל מיולי 2023 לא תהיה לנו יותר גישה לנתוני אנליטיקס יוניברסל (לפי גוגל הגישה לנתוני העבר מיוניברסל תהיה זמינה ל-6 חודשים בלבד לאחר המעבר הסופי) מומלץ לעבור כבר עכשיו לעבוד עם גוגל אנליטיקס 4, וכך להקדים ולהסתגל למערכת החדשה.

גוגל אנליטיקס 4 היא מערכת שמתעדכנת כל הזמן ותוך כדי תנועה גוגל מוסיפים פיצ'רים ואפשרויות כשגוגל מנסה לשפר את המערכת ולתת מענה לבעיות שמתגלות במהלך המעבר מאנליטיקס יוניברסל. כך שיש להמשיך לעקוב וללמוד את השינויים והתוספות.

 

אהבת = שיתפת

הצטרפת כבר לקהילה שלנו בפייסבוק?

ב-2017 הקמתי את הקהילה PPC EXPERTS
בעקבות רצון אישי שלי להקים את הקבוצה הראשונה בישראל העוסקת בלבד בעולמות ה-PPC  ושנותנת מענה ותמיכה מלאה לכל חברי הקהילה.

הקבוצה עוסקת באופן ממוקד בכל מה שקשור לפרסום ממומן – חידושים, שינויים, אופטימיזציות מתקדמות, דאטה אנלסיס, כלים לפרסום, הצעות עבודה איכותיות, טיפים למחפשי עבודה בתחום ועוד מגוון נושאים אחרים תוך שמירה על איכות הפוסטים המתפרסמים בקבוצה והצעות העבודה אשר מתפרסמות מעת לעת.

אם לא הצטרפת עדיין לקבוצה המובילה בישראל לניהול קמפיינים ו-PPC אז הגיע הזמן(:

כפתור הצטרפות לקבוצת בת של PPC EXPERTS עם כל ההצעות עבודה בתחום: