fbpx

איך תהפכו את התובנות מבוססות המידע שלכם ליתרון בעולם קידום האתרים?

liav azran - ליאב אזרן

אם אתם מנהלים קידום אורגני עבור לקוחות, אתם ודאי מודעים לעובדה שמדובר בתהליך מתמשך, אשר דורש לא מעט זמן כדי לייצר תוצאות איכותיות לבעל העסק שמממן את תהליך הקידום. גם כאשר אתם עושים הכל נכון, כלומר, משקיעים באופטימיזציה נכונה של עמודי האתר, בונים פרופיל קישורים באופן זהיר ומתמשך, משקיעים ביצירת תוכן איכותי לאורך זמן – אתם עדיין צפויים לחוות עליות וירידות בדירוגים של עמודי האתר עבור ביטויי חיפוש שונים, וכפועל יוצר גם ירידות ועליות בתנועת הגולשים שמגיעה מן האפיק של החיפוש האורגני.

הוסיפו לזה את העבודה שחלק מן החיפושים מתאפיינים גם הם בעונתיות, וכן שמנוע החיפוש עצמו משחרר מעת לעת עדכונים לדרך הפעולה שלו, והמצב הופך למסובך אף יותר. בתצורת העבודה הזאת אתם חייבים למצוא דרך שתוכל להבטיח לכם שאתם נמצאים בכיוון הנכון, שפרויקט הקידום ממלא את ייעודו, ושאתם בדרך להשגת היעדים של הקמפיין, למרות רעשי הרקע. אתם חייבים למצוא דרך שתאפשר לכם להבדיל בין השפעה עונתית של חיפושים מועטים יותר של גולשים, ובין פגיעה אמיתית בדירוגים שנובעת ממימוש לא נכון של אסטרטגיית הקידום שלכם.

כאן בדיוק נכנס לסיפור המושג Seo Analytics – או מדידה של תהליך קידום אתרים.

אם אתם מנהלים קידום אורגני עבור לקוחות, אתם ודאי מודעים לעובדה שמדובר בתהליך מתמשך, אשר ֞דורש לא מעט זמן כדי לייצר תוצאות איכותיות לבעל העסק שמממן את תהליך הקידום. גם כאשר אתם עושים הכל נכון, כלומר, משקיעים באופטימיזציה נכונה של עמודי האתר, בונים פרופיל קישורים באופן זהיר ומתמשך, משקיעים ביצירת תוכן איכותי לאורך זמן – אתם עדיין צפויים לחוות עליות וירידות בדירוגים של עמודי האתר עבור ביטויי חיפוש שונים, וכפועל יוצר גם ירידות ועליות בתנועת הגולשים שמגיעה מן האפיק של החיפוש האורגני.

 

הוסיפו לזה את העבודה שחלק מן החיפושים מתאפיינים גם הם בעונתיות, וכן שמנוע החיפוש עצמו משחרר מעת לעת עדכונים לדרך הפעולה שלו, והמצב הופך למסובך אף יותר. בתצורת העבודה הזאת אתם חייבים למצוא דרך שתוכל להבטיח לכם שאתם נמצאים בכיוון הנכון, שפרויקט הקידום ממלא את ייעודו, ושאתם בדרך להשגת היעדים של הקמפיין, למרות רעשי הרקע. אתם חייבים למצוא דרך שתאפשר לכם להבדיל בין השפעה עונתית של חיפושים מועטים יותר של גולשים, ובין פגיעה אמיתית בדירוגים שנובעת ממימוש לא נכון של אסטרטגיית הקידום שלכם.

כאן בדיוק נכנס לסיפור המושג Seo Analytics – או מדידה של תהליך קידום אתרים.

כיצד נראית מדידה של תהליך קידום אתרים?


אחד היתרונות הגדולים והמשמעותיים ביותר של תהליך קידום אתרים הוא היכולת למדוד, לנטר, ולנתח כל פיסת מידע, ולייצר תובנות שאיתן ניתן לבנות תוכנית עבודה מעשית לשיפור הדירוגים והתנועה האורגנית לאתר. במסגרת תהליך כזה של מדידה, ניתן יהיה לענות על שאלות כמו: אילו הזדמנויות חדשות מייצר לנו עולם הקידום האורגני ובאילו תכנים וביטויי מפתח ראוי שיתמקד תהליך של קידום אתרים בחברה? האם זמני הטעינה של עמודי האתר משפיעים לרעה על שיעור הנטישה וגורמים לביצועי קידום האתר להיפגע בהתאם? שאלה נוספת שראוי לשאול בעולם של מדידת קידום האתר היא אילו ערוצים מספקים את הטראפיק האיכותי ביותר לאתר ועד כמה הערוצים האלו מייצרים תנועה אורגנית לאתר שניתן להמיר, ולהפוך אותה לתנועה של לקוחות משלמים? בסופו של יום, תהליך קידום אתרים נועד בדיוק למטרה הזאת.

אז איך מיישמים הלכה למעשה תהליך כזה של מדידה? בגדול, נחלק תהליך כזה של מדידת פרויקט קידום אתרים, לשלושה עולמות תוכן עיקריים. בואו נרד לעומקם של הדברים:

 

צעד מספר 1: לדאוג שהאנשים הנכונים יהיו בתפקידי המפתח הנכונים

 

רגע לפני שאנחנו ניגשים למדוד, לנטר, להסיק מסקנות ולבנות תוכניות עבודה, ישנם שני צעדים קריטיים, שיש להם חשיבות מכרעת להצלחת התהליך: מציאת האנשים הנכונים לאיוש בתפקידי מפתח, וקביעת התדירות של הפעילויות השונות בתחום.

הפעולה הראשונה, זו שדורשת הצבת האנשים הנכונים בתפקידי המפתח הנכונים, היא באמת קריטית להצלחת תהליך קידום האתרים של העסק. הסיבה לכך היא ברורה: לתפקידים שונים ישנן דרישות שונות. חלק מן התפקידים דורשים ניתוח אנליטי מתקדם של דאטה, תוך שימוש בכלים מתקדמים, ואילו תפקידים אחרים דורשים מיומנות בינאישית גבוהה, ויכולת לייצר חיבור עם אנשים שונים, בעיקר בעולמות של בניית קישורים, אזכורים וביקורות גולשים. ייתכן בהחלט שאדם ניחן בכישורים אנליטיים מתקדמים אך אין לו יכולות בינאישיות גבוהות, וההפך כמובן גם נכון – אדם יכול לייצר חיבור מיידי עם אנשים, אבל היכולת שלו לרדת לעומקה של בעיה טכנית שמשפיעה על תהליך קידום האתר, היא מוגבלת ביותר.ֿ

כמובן, כאן נכנס לעסק עניין התמחור. לא כל העובדים בארגון יכולים להרוויח שכר שווה. במקרים מסוימים, ייתכן שכדאי יהיה לוותר על שירותיו של עובד מסוים שמשתכר הרבה, ולגייס במקומו מתחיל, כזה שעושה את צעדיו הראשונים בעולם ה – SEO.

הפעולה השניה היא להחליט באיזו תדירות יריצו אותם עובדים שייעדנו לתפקידי המפתח השונים את כלי המחקר שבהם הם עושים שימוש. למעשה, כאן נדרשת החלטה עד כמה הארגון מעוניין להיות עם יד על הדופק בכל הקשור לביצועי ה – SEO של הקמפיין. זה תלוי, כמובן, במספר הלקוחות שיש לחברת הקידום, סוגי הלקוחות האלו, מידת הדינמיות של הנישה בה פועלים הלקוחות האלו ועוד.

 

צעד מספר 2: בחירה והטמעה של כלי המדידה והמעקב הנכונים

 

תהליכי שיווק אינם שווים דבר אם הם מבוססים על דאטה שאינו רלוונטי. כאשר אתם מעוניינים לפלח את תנועת הגולשים המגיעה אליכם לאתר, להחליט איזו אוכלוסיה היא רלוונטית לקמפיינים השיווקיים שלכם ואיזו פחות, איזו אוכלוסיה ממירה יותר ואיזו פחות, אילו קמפיינים מייצרים הכנסות אמיתיות, ואילו דווקא אינם רווחיים – אתם חייבים להיות מבוססי דאטה, ולא רק זאת, אלא גם להקפיד שהדאטה הזה יהיה איכותי.

הכלי הראשון והעיקרי לניטור התעבורה המגיעה אל האתר הוא הכלי המוכר: Google Analytics, באמצעות גוגל אנליטיקס, כלי אותו מספקת גוגל כמוצר משלים לשירותי הפרסום שלה, תוכלו לנתח נתונים חשובים ולגבש תובנות המתייחסות להתנהגות הגולשים באתר.ֿ

הנה כמה דוגמאות למידע שתוכלו לייצר באמצעות גוגל אנליטיקס: מהם מקורות התנועה שמהם מגיעה תנועה לאתר? מהו שיעור הנטישה של גולשים מן האתר, כלומר, מהו שיעור המגיעים לאתר אשר יוצאים ממנו לאחר צפיה בעמוד אחד בלבד. תובנה נוספת: מאילו איזורים גיאוגרפיים מגיעים גולשים לאתר, באילו עמודים הם צופים, מהם עמודי הנחיתה הרלוונטיים ביותר לארגון ועוד.ֿֿ

כיצד מתקינים ומקנפגים את גוגל אנליטיקס? במדריך הבא תוכלו ללמוד לא מעט על הקונפיגורציה של התהליך.ֿ

ראשית, יש ליצור חשבון בשירות גוגל אנליטיקס:

הרשמה לממשק לגוגל אנליטיקס

 

לאחר יצירת החשבון, יהיה עליכם להגדיר נכס שאחריו יתבצע המעקב. נכס מהבחינה הזאת הוא אתר אינטרנט בבעלותכם, או אפליקציה שתירצו למדוד את הביצועים שלה.

להגדיר נכס למעקב ב-GA4

 

לחיצה על כפתור יצירת הנכס, תאפשר לכם להפוך לבעלים של הנכס הראשון שלכם בשירות גוגל אנליטיקס.

נכס בשירות גוגל אנליטיקס

 

בשלב הבא, על מנת לקשר את חשבון האנליטיקס שלכם לאתר המדובר, תצטרכו לחולל קוד, שאותו תעתיקו אל המיקום המתאים באתר שלכם. חילול הקוד מתבצע מתוך תפריט ה admin בשירות גוגל אנליטיקס.

תפריט admin ב Google Analytics

 

סיימתם להגדיר את החשבון. כעת, ועל שתהליך המדידה יהיה אפקטיבי, כדאי יהיה לכם להגדיר Goals – אותם יעדים שאחרי הביצועים שלהם אתם מעוניינים לעקוב.

הגדרת Goals

 

באמצעות יצירת Goals רלוונטיים לעולם קידום האתרים, תוכלו לעקוב אחר הביצועים של דפים מובילים, ולגבש תובנות מעשיות להמשך צעדים שיביאו לשיפור ניכר בביצועים של האתר בדפי תוצאות החיפוש.

דוח גוגל אנליטיקס

 

כלי נוסף וחשוב לא פחות הוא כלי התקשורת של האתר עם מנוע החיפוש של גוגל: הכוונה היא, כמובן, לכלי המוכר בשם: Google Search Console. שימוש מיטבי בקונסול של גוגל יכול לסייע רבות לבעלי אתרים לחלץ תובנות משמעותיות שתסייענה להם לקבל החלטות אופרטיביות. תובנות כאלו לדוגמה יכולות להיות מיפוי של ביטויי חיפוש שגולשים עושים בהם שימוש בפועל אולם לא עלו במחקר מילות המפתח הראשוני, מילות חיפוש שעבורן האתר מדורג בעמוד השני של גוגל ושקל יהיה יחסית בעבודה לא מאוד קשה, לשפר את הביצועים שלהם. עוד תובנות שניתן לחלץ מן הקונסול מתייחסות למגמות שעובר האתר: חיפושים של גולשים שמתבצעים בעיקר בעונה מסוימת, שיפור או הרעה הדרגתיים ומתמשכים לאורך תקופה, ביטויים עבורם מוצגות תוצאות עשירות ועוד.

בעלי אתרים יכולים להעזר בקונסול גם על מנת לאתר ביטויי חיפוש שמציעים דירוגים גבוהים, אולם שיעורי ההקלקה עליהם (CTR) נמוכים יחסית. מדוע מקרים כאלו הם מעניינים במיוחד? משום שעל מנת לשפר CTR יכולים בעלי האתרים להתמקד בשיפור כותרות המטא ותיאורי המטא של העמודים המדוברים, פעולה שהיא קלה יחסית, אינה דורשת משאבים גדולים במיוחד, או מומחיות ספציפית.

השימוש בקונסול של גוגל מאפשר לבעלי אתרים גם להבין עבור אילו ביטויי חיפוש מוצגים לגולשים עמודים שונים בדפי תוצאות החיפוש. תוצאה כזו נקראת בשם ״קניבליזציה של ביטויי מפתח״, והיא עלולה במקרים מסויימים לפגוע בתנועה האורגנית של האתר. עם זאת, חשוב לציין, כי הצגת יותר מעמוד אחד באתר עבור ביטויי חיפוש נתונים, כאשר מדובר במיקומים גבוהים בדפי תוצאות החיפוש, יכול לסייע למותג גם לתפוס שטח נדלן גדול יותר בדפי התוצאות האמורים.

איך עושים שימוש בקונסול של גוגל? הנה מדריך קצר:

לחיצה על כפתור Start Now תאפשר לכם להתחיל את תהליך שיוך הנכס שלכם לשירות הקונסול של גוגל.

Google Search Console

 

כעת, תצטרכו לבחור באחת משיטות האימות המוצעות לכם (בשלב הזה אתם מנסים להוכיח לגוגל שאתם בעלי הנכס). תצטרכו לבחור באימות ברמת הדומיין או באימות באמצעות סיומת url ספציפית.

אימות נכס בגוגל קונסול

 

בשלב הזה תצטרכו להוכיח את הבעלות שלכם על הנכס. הקונסול של גוגל מציע לכם דרכים שונות לעשות זאת, אם באמצעות שתילת קובץ ספציפי באתר שלכם, ואם באמצעות שתילת קוד בהאדר של האתר.

קוד אימות נכס בגוגל קונסול

 

מזל טוב! הצטרפתם אל הקונסול של גוגל, וכעת אתם יכולים ליהנות מתובנות שונות על עולם החשיפה לגולשים, ההקלקות שהם מבצעים בפועל, שיעורי ההקלקה, המיקומים הממוצעים של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש, ולעשות כל זאת בחיתוכים מתקדמים של תקופת זמן, כתובות מסוימות של האתר, סינון לפי דירוגים שונים, מיונים ועוד.

דוח גוגל קונסול

 

צעד מספר 3: בניית תהליכי דיווח איכותיים

 

לשלב הזה ישנה החשיבות הגדולה ביותר: אם חיברתם את האתר שלכם לכלי המדידה והניטור, ביצעתם את תהליכי האימות הנדרשים, הגדרתם יעדים ומדדים, ואפילו יצרתם תשתית לחילול דוחות, אולם תהליכי הדיווח שלכם אינם שלמים, לא מדויקים, ולא מותאמים באופן אישי לקהל היעד שאמור לצרוך אותם – התהליך הזה יהפוך להיות תהליך לא אפקטיבי, וההנהלה הבכירה תאבד בו אמון מהר.

מה כן אפשר לעשות כדי לייצר תהליכי דיווח איכותיים? הנה כמה מרכיבים חשובים שכל תהליך דיווח חייב לכלול:

  • התאמת הדיווח לקהל היעד – את ההנהלה הבכירה בחברה סביר שמה שיעניין זו השורה התחתונה. את הגורמים הטכניים מה שיעניין אלו הביצועים האופרטיביים, התקלות, ההפניות שלא בוצעו כראוי ועוד. מנהלים עסקיים בדרגי ביניים היו רוצים ודאי לדעת אילו ביטויי מפתח מייצרים להם מכירות בפועל, ואילו דווקא מעסיקים יותר את נציגי המכירות בשיחות הסבר ופירוט ללקוחות, אך לא מניבים את התוצאות העסקיות הרצויות.
  • שמירה על תהליכי דיווח פשוטים ולא מורכבים – כדי לרענן את התצורה שבה מופקים דוחות ביצועים, יש נטיה לפעמים למנהלי תהליכי הדיווח לעשות שימוש בגרפים מתקדמים ומורכבים. למרות שעל פניו באמצעות גרף מורכב אפשר להעביר הרבה מאוד תוכן, דרך פעולה זו לא מומלצת. גרף חייב להיות פשוט להבנה, שכן כל מטרתו של גרף היא להציג תמונה ברורה שניתן להבין בשניות בודדות. אחרת, אפשר להעביר את המסרים המורכבים האלו באמצעות טקסט.
  • דגש על תובנות ולא על נתונים – נתונים המוצגים להנהלה או ללקוחות עסקיים שונים חייבים לשרת איזושהי מטרה, אמירה, ולהניע לפעולה ברורה. הצגה של נתונים כלליים שאינם מספרים איזשהו סיפור יכולה לגרור את המותג לדיונים ארוכים ומיותרים שלא ברור איך הם יוכלו לייצר ערך מוסף לארגון. תובנות עסקיות לדוגמה שיכולות לייצר ערך: חל גידול בחיפושים אחר נושא מסוים וייתכן שיצירת עמוד שיכיל את כל עולם התוכן שייתן מענה לגולשים ייצר עבורם מענה איכותי של המותג. עוד תובנה עסקית מעניינת יכולה להיות שעמוד מסוים באתר מייצר הרבה מאוד טראפיק לא איכותי, כזה שמעסיק את הנציגים של החברה, מוכר הרבה פחות מעמודי תוכן אחרים, ובראיית עלות תועלת, הדירוגים הגבוהים של העמוד מייצרים יותר נזק מתועלת. על כן, ראוי לשקול לבטל את העמוד, למזג אותו עם עמודים אחרים, או לבצע עבורו דה אופטימיזציה לאתר.
  • ויזואליות ואסתטיקה – למרות שעל פניו נראה הקו העיצובי של הדוחות כמשהו שטחי, זניח, ולא חשוב, בפועל יש לו חשיבות גדולה. חישבו על כך: מנהלים בכירים שמקבלים דוחות ביצוע אודות קידום האתר לא עוסקים בכך כתחום עיסוק מרכזי. לכן, לא תמיד יש להם זמן, סבלנות או רצון להתעמק בנתונים. ויזואליות מרשימה, דוחות גרפיים שמזמינים את הקורא להתעמק בנתונים, ומראה אסתטי ונקי של הדוחות – יכולים לשפר את המעורבות של הגורמים הרלוונטיים ולגרום להם להשקיע מזמנם, כדי לתרום להמשך יצירת ביצועים מקסימליים.
  • סינון העיקר מן הטפל – כאשר עוסקים בתהליך דיווח על ביצועי קידום האתר, קל מאוד ליפול למלכודת הנתונים הלא רלוונטיים. מה תגידו כמנהלים עסקיים בכירים אם יגידו לכם שדירוגים מסוימים של האתר בדפי תוצאות החיפוש נפגעו, אולם המכירות שמקורן בתנועה אורגנית לאתר עלו בצורה דרסטית? האם יש חשיבות במקרה כזה לדירוגים של ביטוי ספציפי? עד כמה הביטוי הזה הוא באמת חשוב? ובכלל, מה מעניין את הארגון הספציפי הזה – האם דירוגים, מוניטין או מכירות? התשובות, כמובן, יכולות להיות שונות זו מזו בארגונים שונים. סינון העיקר מן הטפל הוא המשימה החשובה ביותר של מי שמכין את הדיווח. היכולת לייצר רעש בעולם של שיווק דיגיטלי, מכירות ואנליטיקה של התנהגות צרכנית היא קלה מאוד, ולכן ישנה חשיבות גדולה מאוד לייצר דוח מתאים שמייצר תובנות בעלות משמעות.ֿ
  • מגמה חשובה מאירוע רגעי – עולם קידום האתרים האורגני נחשב לאחד מעולמות התוכן הדינמיים והמתפתחים ביותר בתחום השיווק הדיגיטלי. העדכונים הרבים לאלגוריתם הדירוג של מנועי החיפוש השונים, דרך הצגת התוצאות שמשתנה גם היא כל הזמן, כניסה של שירותים מתחרים כמו בוטים שיודעים להשיב על שאלות הגולשים וגם הרגלי הצריכה המשתנים של לקוחות הקצה – כל אלו גורמים לכך שחיפוש שביצעתם בבוקר לא יהיה דומה לזה שביצעתם בערב. היכולת לעקוב באופן מעשי אחר השינויים האלו אינה קיימת. במקום זאת, מה שחשוב להבין הוא האם מתקיימת מגמה ברורה. האם תחום מסוים גדל לאורך זמן, על אף המכות הקטנות בכנף. האם ישנם מתחרים שמתחילים לצבור יותר ויותר נוכחות במנוע החיפוש, מה שמצריך חשיבה מעמיקה על דרכי ההתמודדות איתם?

 

לסיכום

מדידה של תהליך קידום אתרים היא משימה מורכבת, שיש לתת בה את הדעת על שימוש נכון בכלים, הגדרת מטרות באופן איכותי, יצירת תובנות ולא רק נתונים, שיבוץ אנשי מפתח איכותיים במיקומים הרלוונטיים בארגון, ולמידה מתמדת. באמצעות מדידה, ניתוח ודיווח איכותיים – ניתן יהיה לקבל את ההחלטות העסקיות הנכונות שיאפשרו לעסק להיות מדורג עבור ביטויי המפתח הרלוונטיים אליו ביותר, לייצר תנועה איכותית של גולשים, להמיר אותם ללקוחות משלמים, ולגרום להם לחזור ולקבל שירותים נוספים מבית העסק גם בעתיד.

אהבת = שיתפת

הצטרפת כבר לקהילה שלנו בפייסבוק?

ב-2017 הקמתי את הקהילה PPC EXPERTS
בעקבות רצון אישי שלי להקים את הקבוצה הראשונה בישראל העוסקת בלבד בעולמות ה-PPC  ושנותנת מענה ותמיכה מלאה לכל חברי הקהילה.

הקבוצה עוסקת באופן ממוקד בכל מה שקשור לפרסום ממומן – חידושים, שינויים, אופטימיזציות מתקדמות, דאטה אנלסיס, כלים לפרסום, הצעות עבודה איכותיות, טיפים למחפשי עבודה בתחום ועוד מגוון נושאים אחרים תוך שמירה על איכות הפוסטים המתפרסמים בקבוצה והצעות העבודה אשר מתפרסמות מעת לעת.

אם לא הצטרפת עדיין לקבוצה המובילה בישראל לניהול קמפיינים ו-PPC אז הגיע הזמן(:

כפתור הצטרפות לקבוצת בת של PPC EXPERTS עם כל ההצעות עבודה בתחום: